Kontakt: jeanette@wa2wo.com

Mishandlet og krenket daglig!

  • 24.03.2013 - 16:51

 

Det var faktisk en av dere flotte lesere som ga meg ideen om å skrive om noe som jeg personlig blir dårlig av å skrive om. Jeg burde skrive mer om disse tingene, siden dette er ting jeg engasjeres av, men noen ganger gjør det så vondt at jeg bare skulle ønske jeg kunne lukke øynene slik at alt forsvinner. Men ved å lukke øynene får man ikke gjort mye med noe som helst.

Sirkus.


Tenker du morro, familier, latter og underholdning? Jeg tenker lidelse, dyreplageri, smerte, kvalmende og sykt. Det er absolutt ingenting med sirkus som bruker dyr jeg synes er positivt med. Folk kan bare begynne å snakke så mye bullshit og løgner de vil om at "joda elefantene har det jo bra, de får jo mat og kos og sånn liksom.." Jeg spyr bare av tanken og vet ikke om jeg skal rive av meg håret eller gråte. Men istedetfor velger jeg å skrive ned tankene og skal prøve å gjøre det mer fremover når det er noe jeg bare vil få ut.

En dag sist sommer var jeg på vei til byen i høye hæler, rød dressjakke, krøller i håret og en liten snerten veske. Jeg bestemte meg for å labbe ned til byen i det varme sommerværet og på veien nedover fikk jeg et syn mot meg som gjorde meg forbanna og illsint på stedet. Cirkus Merano lyste mot meg med store plakater stripset fast til alle lysstolpene jeg skulle gå forbi. Det var ikke snakk om små, søte plakater som er teipet fast. Neida, her var det like store plakater som de bruker når de reklamerer for Monstertruck show her om sommeren og de var stripset fast pga tykkelsen.

Der og da kastet jeg vesken og dressjakken fra meg og begynte å rive. Jeg klarte ikke å rive plakaten i stykker med det første for den var så tykk og det var nesten umulig. Men jeg endte opp med å rive bit for bit i en evighet før jeg til slutt hadde revet ned hele plakaten, og det gjensto ihvertfall 10 igjen. Bilene tutet og dere kan tenke dere det synet? Det driter jeg i for etterpå falt noen tårer og jeg gikk videre mens jeg forbannet Cirkus Merano.

Er du en av de som ikke bryr deg om at de holder dyr i sirkus? Som forteller deg selv at det er greit fordi ungene liker det og fordi elefanten får kos og mat? Da skal jeg fortelle deg noe annet og jeg håper du får deg litt av et sjokk.

 

* En elefant i det fri kan bevege seg opptil 195 km på et døgn. Dette er da 19 og en halv mil.

* En elefant beveger seg på en gjennomsnittlig dag 25 km.

* En elefant spiser vanligvis kontinuerlig og konstant hele tiden mens den er våken.

* Elefanter er ekstremt sosiale dyr og på sirkus Merano fraktes elefantene rundt i en trailer hele sesongen

* Det har blitt dokumentert stress og stereotypisk adferd hos dyrene hos Merano både av NOAH og av Mattilsynet

* Det har blitt avslørt både krenkende og smertefull trening av Meranos elefanter

* Det har blitt avslørt både sår og skader på mange av dyrene i tillegg til trang oppstalling både under transport og når sirkuset er i byene

* Cirkus Arnardo er minst like ille og etter gjentatte overgrep og dyremishandling er Arnardo nå synonymt med dyremishandling.

 






Baba er bare en av mange sirkusdyr over hele verden. Etter 2013 skal hun pensjoneres som sirkuselefant. Jeg håper at Cirkus Merano ikke skaffer seg enda en ny elefant, og jeg håper de også slipper fri kamelene, hundene, kattene, papegøyen og endene. Desverre så tror jeg ikke dette kommer til å skje. Et sirkus som kaller seg Norges National Cirkus og som er så innarbeidet som merkenavn burde gå i bresjen for dyrefritt sirkus. Merano har klovner, sjonglører og akrobater i verdensklasse. Merano har en verdensmester i diablo, samt en buktaler. La oss håpe at vår definisjon av sirkusmorro i framtiden vil være utrolige menneskelige prestasjoner, og ikke dyr i fangenskap.


( Bildene er hentet fra sirkus generellt og ikke Merano eller Arnardo spesielt)

Forby dyr i sirkus nå!

Hva kan du gjøre? Se denne linken HER!

HER kan dere også se liste over sirkusene som ikke bruker dyr.

Mer bakgrunnstoff og videoer finner du HER, HER, HER og HER (Nb! Kan virke støtende)

Hva er ditt syn på dyr i sirkus? Del gjerne synspunktene dine i kommentarfeltet.

Vil du være med å boikotte sirkusene som fremdeles bruker dyr?

Nå kan dere lese den siste oppdateringen HER


  • Beste dagens outfit

  • For å like innlegget på Facebook trykk på "liker"-knappen til venstre.

    emii♕ 24.03.2013 kl.16:55

    helt enig! sirkus! Det er så teit! Holde dyr i fangen skap og behandle dem dårlig..slemt! Går aldri på sirkus. hater det virkelig. Gidder ikke å betale for å se på at dyr ikke har det bra. neinei

    Bra skrevet!

    Johanna Sollund 24.03.2013 kl.16:57

    Er så utrolig enig! Hvordan klarer vi egentlig ¨å more oss på sirkus når vi delvis egentlig vet dette her ? Uffamei. Det er så fælt, dette her er også dyremishandling!

    Bra skrevet forresten !

    Charlotte 24.03.2013 kl.16:58

    For det første veldig bra skrevet. Og jeg er helt enig, det er forferdelig å se på dyr som lider. Hater sirkus!

    koselig med en kommentar tilbake:)

    Silje Nordquist 24.03.2013 kl.17:02

    Elsker sirkus, men hater at di bruker dyr der, jeg sluttet å gå på sirkus for maaaange år siden, pga dette, ja elsker sirkus, men kommer ikke til å gå før di kvitter seg med dyrene (spesielt elefantene og andre "ville dyr").

    Ikke missforstå, men vil heller se hester, hunder og sånne dyr på sirkus (så lenge dem behandler dem bra og får det dei trenger) enn elefanter og sånne dyr.

    Men utrolig bra skrevet :-) !

    Anita Halvorsrød 24.03.2013 kl.17:02

    Utrolig bra innlegg!! Jeg har tenkt på å skrive et innlegg om dette selv. Er det greit om jeg linker til ditt innlegg da?

    Jeg er så enig med deg som det går an å bli. Hjertet mitt gråter for disse dyra. Jeg synes at de som går på sirkus virkelig burde skamme seg. De lærer barna sine at dyremishandling er greit. Jeg kan bare ikke skjønne hvordan slike folk tenker. Har de ikke empati?

    Jeg håper virkelig det blir forbudt snart!!

    Frida 24.03.2013 kl.17:04

    Gleder meg til Cirkus Merano kommer til min by, sånn at jeg kan kvele de som jobber der :)

    Helsesøster 24.03.2013 kl.17:06

    Off, stakkars dyr.

    Skulle gjerne sett elefantene ta igjen.

    Victoria Christina 24.03.2013 kl.17:07

    Helt enig med hva du skriver, det er helt forferdelig at dyr blir brukt i sirkus, så ja er sterk motstander av det selv. MEN (så kommer kritikken) Du har sammenlignet den afrikanske elefantens fakta med den Indinske elefantens fakta, det er stor forskjell på disse, siden Den afrikanske er nesten "utemmelig" og mesteparten av den Indiske er født i fangenskap, og har det lsik som sirkus elefantene hjemme i india.

    Veldig trist, men som sagt, stor forskjell på de to, UANSETT så skal ikke dyr brukes til menneskets underholdning, det er på tide at de blir fjernet fra sirkus, alle de firbente, så kan heller menneskene trene å ødelegge kroppene sine (slangemennesker) til andres underholdning!

    Malene Indiana 24.03.2013 kl.17:08

    Tusen takk Jeanette! Dette er noe jeg virkelig setter pris på at du legger tid på å oppklare. Enorm respekt skal du ha ;)

    Chiru <3 24.03.2013 kl.17:11

    Helt enig med deg! Har tenkt på dette flere ganger selv, og det er utrolig provoserende! Bra at noen endelig får sagt det!

    Anne Mari 24.03.2013 kl.17:12

    Kunne ikke sagt meg mer enig!!!

    Er en grunn til at jeg ikke har tatt med min minste sønn på

    disse store sirkusene!!!!

    Det eneste sirkuset vi drar på er Zorba sitt. Der har de kun hester, geiter og kunder. Og siden Zorba er lokalt herfra, kjenner jeg både folka og forholdene dyre er i. Og de har det helt topp :)

    Jeg har vært å sett hvordan de har det om vinteren, hjemme på gården, og sett hvordan de har det på turne :) Ingenting å klage på der.

    Ariel Charlotte 24.03.2013 kl.17:14

    Helt enig med deg! Har aldi vært på sirkus, og skal aldri heller!

    Stine Olaug Eiken 24.03.2013 kl.17:14

    enig

    Sofia 24.03.2013 kl.17:15

    Begynner nesten å gråte når jeg ser og hører om det! Vi har aldri gått på cirkus helt siden jeg var liten, nå vil jeg aldri gå på cirkus mer. Jeg liker ikke elefanter så mye, men når jeg ser sånne ting blir jeg sint på de som gjør det mot dyra. og syntes synd på elefanter. Elefanter er jo akkurat som mennesker jo, kan bare ikke fatte at noen er så dumme! Takk for at du blogger om dette!

    Anette 24.03.2013 kl.17:19

    HERLIG !!

    Om ingen sier i fra fordi det gjør vondt, så er det ingen som kan hjelpe dyrene. Godt å se deg rope ut :)

    NOAH-hjelper Østfold, Anette

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:20

    Victoria Christina: Takk for svar og tilbakemelding. Jeg har ikke sammenlignet afrikansk og indisk elefant, jeg har påpekt at elefanter som art kan gå så mye som opptil 195km om dagen. At Baba er en indisk elefant er underordnet i denne sammenhengen da jeg påpeker at nettopp elefanter som art kan gå opptil 195km om dagen for å sette behovet til en elefant opp mot det eksempelvis Baba har med Merano. Det er nok av utenlandske sirkus som har afrikanske elefanter. Baba er fanget og ikke født i fangenskap som det også går frem av teksten. Og ja, det er helt forferdelig trist.

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:21

    Anette: Det er helt sant! :)

    Anne Mette 24.03.2013 kl.17:21

    Kunne ikke vært mere enig. Meldte meg på en kampanje imot sirkus. Men er dessverre ikke mye vi får gjort når det ikke er mange som ser hva slags galskap det er.

    Vilde 24.03.2013 kl.17:21

    Har ikke tenkt på det.... :'(

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:22

    Sofia: Det er forferdelig og jeg begynner selv å gråte. Men ved å spre det og hjelpe Noah er det kanskje mulig å gjøre noe med dette. Sirkus Merano la ned i 2002, men etter mye støtte åpnet de opp igjen og fremdeles holder de dyr på denne måten.

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:22

    Stine Olaug Eiken: Det er godt å høre.

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:22

    ArielC: Flott å høre! Husk at det finnes sirkus som ikke holder dyr du kan dra på:) http://www.sirkus.info/ja-sirkus/

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:24

    Vilde: Det er bra du ser det nå <3

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:24

    Anne Mette: Men det er alltid noe man får gjort ved å støtte Noah, spre det videre og stå på. Sirkus Merano la faktisk ned i 2002, men reåpnet igjen etter mye støtte.

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:25

    Anne Mari: Så flott å høre!:)

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:25

    Malene Indiana: Takk for det. Jeg bare håper flere kan få øyene opp for dette, og jeg skulle ha skrevet om det enda tidligere. Men det positive nå er jo at med flere lesere, er det flere som ser det:))

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:25

    Helsesøster: Ja, det hadde vært noe, hehe

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:25

    Frida: Hehe:)

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:26

    Anita Halvorsrød: Såklart er det greit. Er bare glad flere skriver om det!

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:26

    Silje Nordquist: Takk. Jeg addet i innlegget en liste over dyrefrie sirkus:)

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:26

    Charlotte: Takk for det.

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:26

    Johanna Sollund: Nei, det er ingenting å more seg med over dyr på sirkus. Takk

    wa2wo.blogg.no 24.03.2013 kl.17:27

    emii: Takker. Det er flott å høre!

    Ariel Charlotte 24.03.2013 kl.17:27

    Åh det viste jeg ikke! :)

    Julieeee 24.03.2013 kl.17:28

    Uff, så fælt, grusomt!

    blogbyandrine 24.03.2013 kl.17:28

    ÅÅ... jeg blir bare dårlig av å lese det.. Jeg syntes virkelig synd på dem.. Og det verste er at man ikke kan gjøre så mye med det heller .. Men bra skrevet og ha en fin påskeferie videre :)

    Sara Elise Grøtter 24.03.2013 kl.17:31

    Enig:)

    Christina 24.03.2013 kl.17:33

    Jeg har aldri tenkt over det på den måten, men jeg har da ikke vært i nærheten av et sirkus på årevis da. Men forstår helt hvordan du tenker, frie dyr bør være fri!

    sylviasitt 24.03.2013 kl.17:34

    en ser lett på at det er en ulykkelig elefant! Liker ikke dyrene. Bichon frisè er greit! For den syntest det er morro. Men dyr som skal leve i naturen, og ikke er skapt til slikt, er helt forkastelig! :(

    Sofia 24.03.2013 kl.17:36

    Fra nå av skal jeg rive ned hvert eneste plakat jeg ser av de!!

    Alina 24.03.2013 kl.17:37

    aldri i livet om jeg skal kjøpe en eneste sirkusbilett nå!

    Stakker dyr!

    Silje 24.03.2013 kl.17:43

    Det er desverre mye dyremishandling i sirkusser rundtomkring, men heldigvis er det noen sirkuser som respekterer dyrene de har og er snille mot de. Jeg hater sirkus. Man kan se at dyrene lider.

    miliscuc 24.03.2013 kl.17:50

    Veldig bra innlegg:)

    Renate 24.03.2013 kl.18:00

    Huff, det er helt forferdelig!

    Det blir hengt opp mange sirkusplakater rundt her jeg bor, men jeg pleier alltid å rive de ned.

    Stakkars dyr, håper sirkusene snart slutter med å ha dyr på sirkus!

    Kjersti Nicole Larsen 24.03.2013 kl.18:19

    Å herregud. Stakkars dyr. Det er virkelig trist å se på :(

    sh3wolf 24.03.2013 kl.18:31

    Helt enig her! Det er grusomt! Uff, blir bare kvalm av å tenke på det. Du burde se filmen water to the elephants.

    lottecatarina 24.03.2013 kl.18:48

    Jeg har ikke tenkt over det før, men du har helt rett!

    Stakkars dyr :(

    juliechristensen 24.03.2013 kl.18:49

    Synes det er helt grusomt ! :( burde ikke vert lov , stakkars dyr :(

    emilymk 24.03.2013 kl.18:49

    Enig, dette er helt forferdelig! Stakkart dyr!

    veldig bra skrevet!
    Uff, stakkars elefantene! Og alle andre dyr som er i sirkusene. Det er så synd i dem. :/ Skulle ønske sirkus ble forbudt i Norge.

    theevelyn 24.03.2013 kl.19:18

    herregud :/ har bare så lyst til å grine når jeg ser det der :( jeg sluttet å gå i sirkus når jeg fant at dette der er dyreplageri

    Theo 24.03.2013 kl.19:20

    Hei, jeg tenkte aldri på hvordan elefantene hadde det før jeg fikk en brosjyre når jeg var på sirkus i Moss. Da spurte datteren min hva det var og vi snakket om det. Nå drar vi ikke lenger på sirkus før det kommer et dyrevennlig et.

    Takk for at du informerer.

    Julia 24.03.2013 kl.20:23

    Kjempebra skrevet! Det er så trist at stakkars elefanter må holde ut det der :( Uten dyr blir det nesten ingen sirkus, men jeg synes dyrene burde bli bedre behandlet og få litt frihet! :)

    anndrinel 24.03.2013 kl.20:29

    Tnåå:-( gråt litt

    Birgitte 24.03.2013 kl.21:12

    Helt enig, kjempe bra skrevet! <3
    Stakkars dyr, blir så irritert!

    Mari 24.03.2013 kl.22:08

    Uff... Dyr i fangenskap er bare forferdelig! Tenk om det hadde vert omvendt. Da hadde de kanskje endret litt mening. Nei, fy til sirkus!! D: Jeg blir rett og slett lei meg når jeg ser plakater rundt om kring. Men det verste er kanskje det faktum at folk faktisk kjøper billetter og drar dit for å se på! :O

    Linn Elise 24.03.2013 kl.22:23

    Dette er et fantastisk supert innlegg! Stolt av deg som tar et likt standpunkt, hver sommer pleier som regel dyrebeskyttelsen å ha demonstrasjon mens sirkuset er i byen.

    I Tromsø foreksempel, stjeler de plakatene, og står ved innkjørselen, der sirkuset har slått opp teltet sitt, med plataker og demonstrerer mot sirkuset. I år i Tromsø skal det også bli en større markering mot sirkus Merano før de kommer til byen, det skal bli delt ut flyers i byen og bevisst gjøre folk på dyremisshandlingen.

    Jeg vet jeg tipset i hvertfall om å skrive om dette tema, og det er så flott at du har gjor det, og jeg håper flere lesere også tipset om det :)

    Dyrene i sirkus lider av det som idag blir kalt for "sirkusgalskap", som du også never i innlegget, det går utpå at de får unormale bevegelser og oppførsler for at de ikke får ufoldet seg slik de ellers ville fått i naturen. Dyrene blir torturert når de blir trent, de blir skremt til å gjøre triksene, de har det ikke bra. Det ville blitt akkurat det samme som å misshandle en hund til å lære seg å sitte eller gå ut å tisse.

    Igjen, supert at du har skrevet om dette! Er en ufattelig trist sannhet, men det må fram!

    AnjaElisabeth 24.03.2013 kl.22:39

    Elefanter er dyr som ikke skal være i fangenskap.

    Thea 24.03.2013 kl.23:14

    Det er helt forferdelig! Dyr som skal leve vilt blir holt fanget og pisket, nei det gjør meg bare sint!

    cree.blogg.no 24.03.2013 kl.23:16

    Det eneste positive jeg vet om noen av de gamle dyrene til cirkus merano er at i fjor var det en mann som eide rundt tre hunder, dem hadde blitt reddet fra en brann av denne sirkusmannen. Men elefanten baba har 10-15 år igjen som sirkuselefant.

    Helene S Kragseth. 24.03.2013 kl.23:49

    Føler med deg!

    Luna 25.03.2013 kl.00:22

    fy f@%n dette har irritert meg også! Det er så fælt, og urettferdig det de gjør med dyrene! Og alt det, bare slik at vi skal "hygge" oss litt. jeg får lyst til å spy

    Bea 25.03.2013 kl.00:58

    Jeg er så glad flere setter fokus på dette groteske dyreplageriet, kanskje vi skulle starte kronerulling for å kjøpe ut Baba og sende henne til Elephant Sanctuary i Tennessee? Sjekk ut sidene deres, det er rørende videoer av elefanter som er reddet fra grusomme liv.

    kåre 25.03.2013 kl.02:25

    beklager at jeg kaller dette for en smule hykleri! men slik er det! å begynne å syte å mase om ett enkelt dyr synd jeg rett å slett er hykleri! det fins ingen info på siden din om hvor du henter info! hvorfor det? dette er noe som opptar 3-6 linjer nederst på bloggen din! å etter min erfaring så er mattilsynet ganske så streng på det dyrplageriet dem finner så hvorfor er ikke dem bøtelagt osv osv? hvorfor står ingenting av det du sier i avisen? det er jo ikke akkurat mye penger å hente i ett sirkus så tviler på at dem har noen "rikinger" i nakken akkurat.

    Nei jeg kritiserer deg ikke, men jeg mener det er langt flere dyr som har det verre enn elefanter å lignende sirkus dyr! Jeg mener og at hvis en skal prate slik om dyreholdere så hvorfor nevnes ikke hundeeiere? hunder er jo dyr som nærmest går like langt som elefanter gjør? jeg gjør dette som sagt ikke for å kritisere deg, men jeg mener mange såkalte "dyrevernere" gir blaffen i alle dyr foruten dem dyra dem selv liker. Det er også en gjenganger at det ikke finnes noe info som styrker deres synspunkt osv osv... lurer egentli mest på om du virkelig er dyreverner eller bare en "poser"

    Mvh

    Mild røkt kaviar ;)

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:23

    kåre: Kjære Mild røkt kaviar, takk for innspillet ditt. Beklagelig ødela du en rekke interressante spørsmål med en latterlig signatur. Likevel skal jeg ta meg tiden til å liste opp kilder som du etterspør da det er blank løgn at nylig informasjon om elefanthold i sirkus ikke står i avisene.

    Publisert av Dagbladet så sent som torsdag 7.mars 2013:
    http://www.dagbladet.no/2013/03/07/nyheter/sirkus/dyrenes_nyheter/elefant/26112195/

    VG 4.februar 2013:
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10119916

    Aftenbladet 18.mars 2013:
    http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Her-ser-du-en-utdoende-sirkusartist-3142298.html#.UU-xSTeRdSQ

    Dette var noen kjappe henvisninger til avisartikler i den senere tiden blant annet i noen av Norges største aviser.

    Jeg må også si at sammenrotet ditt med hundehold og sirkuselefanter er noe pussig da jeg går utifra du også har forståelse at et menneske kan ha mer enn en tanke i hodet samtidig? Desverre får man ikke plass til hvert eneste dyr som har det vondt i ett enkelt blogginnlegg. Derfor porsjonerer jeg ut forskjellige tema stykkvis per undertema uten at dette fører til at jeg utelukker dyrevelferd for hunder i det jeg skriver et innlegg om mishandling av sirkuselefanter og andre sirkusdyr. På samme måte som jeg ikke har glemt dyrerettighetene til verken stallhest, kanarifugl, gullfisk, pusekatter eller burhøns for den saks skyld når jeg muligens skriver et "stopp mishandlingen av hundene våre" en gang i fremtiden.
    Så på ditt spørsmål om jeg er en poser og hykler, fremfor en dyrevenn så må jeg nok ta ifra deg den store gleden av å si at jeg er en hyklerisk poser, og heller stemple meg som en faktisk dyrevenn.

    Her skal jeg presentere deg for noen tall hentet fra Cirkus Merano sine resultater.
    I fjor resultat før skatt: ca 2 millioner
    Toppåret 2004 : ca 6 millioner før skatt
    Med andre ord: ca 2 og 5 ganger så mye som Norges statsminister har i årslønn.
    ( se link fra Aftenbladet) Så din påstand om at det ikke ligger penger i sirkus, er pinlig feil.

    Angående mattilsynet , så har mattilsynet tidligere henstillt at elefanter skulle være unntatt listen over tillatte sirkusdyr. Dette har de inntil videre snudd på, den 4.februar 2013, men samtidig foreslått særegne og skjerpede krav til både opphold og fremvisning.

    Link til forslaget:
    http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/fremvisning_av_dyr/horing_nye_regler_for_hold_og_fremvisning_av_elefanter_i_sirkus.8115

    Så Kåre, hele den småspydige kommentaren din vil jeg påstå er kraftig plukket fra hverandre og jeg oppfordrer deg heller til å besøke denne linken :
    http://www.sirkus.info/hva-kan-du-gjoere/

    Her kan du få mange tips til å heller utgjøre en forskjell for dyrene på sirkus, og håper du blir med i fremtiden å støtter opp om sirkus uten dyr.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:25

    Bea: Åh tusen takk for tipset! Håper de sender henne dit, eller ihvertfall til et annet godt sted da de sannsynligvis pensjonerer henne til neste år, siden det kommer krav om at de må være to elefanter på et sirkus pga det sosiale.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:26

    Luna: Jeg er helt enig med deg.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:26

    Helene S Kragseth.: Jo flere som bryr oss og føler med de stakkars sirkusdyrene, jo større sjangs er det for at det kan bli en stopp på det.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:28

    cree.blogg.no: Veldig rørende historie at han har reddet hundene og hunder har kanskje en større belastningsevne for opptredener. Likevel er dyr på sirkus som reiser rundt noe som er uheldig for dyrevelferd. Baba blir mest sannsynligvis pensjonert fra sirkus Merano til neste år pga reglementet om at det må være to elefanter for det sosiale. Ellers er det helt riktig at hun kunne hatt opptil 15 års sirkustjeneste hos Merano igjen.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:29

    theagl: Det er forferdelig ja, og jeg skjønner godt du blir sint. Blir så forbanna selv.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:29

    AnjaElisabeth: Så enig så enig.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:33

    Linn Elise: Tusen takk. Det er helt riktig at pga ditt forslag om å bruke bloggen til å kunne skrive om sirkusdyr, gjorde at jeg skrev dette innlegget over et par dager i tillegg til min årlige plakatnedriving her lokalt. Jeg er så glad og takknemlig for at du satte meg på ideen, og selv om det skjærer hjertet hver gang jeg ser på bildene for å bruke de i innlegget, så føler jeg det er verdt det. Håper og tror utifra hva kommentarfeltet viser, at noen færre vil løse billett hos sirkus Merano og Arnardo.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:34

    Mari: Bare riv ned plakatene neste gang du ser dem, og vær gjerne med på å bevisstgjøre folk om dette! Mange i sirkusteltet er uvitende og ikke onde når de går på sirkus.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:34

    Andrea Charlotte: Ja, det er forferdelig synd i dem.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:34

    Bibitte: Takk for det.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:36

    anndrinel: Ja, det er grusomt. Jeg gråter selv av det. Håper at flere nå kan se grusomhetene. Og nå vet jo du også om det slik at du kan fortelle det til andre <3

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:37

    Julia: Takk. Ja, man har vært redd for at det ikke blir sirkus uten dyr, men dyreløse sirkus har slått an allerede noen steder i verden. Ser ingen grunn til at vi nordmenn ikke også skal kunne kose oss på sirkus uten dyr. Desverre så er det ikke fysisk mulig å gi det en elefant trenger og flere av de andre dyrene på et bevegelig sirkus.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:42

    Theo: Så flott at dere fikk en brosjyre om det. Det finnes sirkus uten dyr, se linkene nederst i innlegget:) Inne på en av de står en liste over sirkusene:)

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:42

    theevelyn: Ja, det er grusomt, skjønner at du sluttet og det synes jeg er kjempebra!

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:43

    Cassandra Fredriksen: Ja, det er grusomt med dyremishandling. Sirkus uten dyr synes jeg er mye bedre. La link nederst i innleggt til oversikt over dyrefrie sirkus :D

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:43

    emilymk: Det er forferdelig synd på dem. Tusen takk for det

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:43

    juliechristensen: Det er det, helt forferdelig:(

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:44

    lottecatarina: Ja det er grusomt og jeg er veldig glad for at jeg kunne påvirke deg positivt her, og nå kan jo du opplyse andre om hvordan det faktisk er.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:45

    sh3wolf: Det er forferdelig grusomt. Den filmen har jeg faktisk hjemme, og skal snart se den da jeg lånte den i en bunke av min søster, takk for tipset.

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:45

    Miss Kjersti Nicole Larsen: Det er det:(

    wa2wo.blogg.no 25.03.2013 kl.03:46

    Renate: Sirkus med dyr er grusomt, jeg synes det er å godt å høre at du engasjerer deg og river ned plakatene.

    Espen 25.03.2013 kl.04:42

    "En elefant i det fri kan bevege seg opptil 195 km på et døgn. Dette er da 19 og en halv mil".

    Det var oppklarende, men hvor mange meter blir det da?

    Rebecca 25.03.2013 kl.09:39

    For det første er jeg heilt enig. For det andre så lever dyr i fangenskap mye kortere en i det fri. For det andre så burde det være ulovlig og holde dyr fanget på den måte. Ikke bare elefanter men også kameler de bruker. Og slikt for dem fortjener å være fri.

    Engang jeg var i syden var det en elefant som hadde skjetting på alle 4 føtenne og en mannn drog han etter seg å folk kunne betale for et bilde med elefanten. Det som gjorde meg sykt forbanna var at elefanten var tørst og tok snabbelen til en slik fontene for å drikke men da drog mannen han vekk. Elefanten prøvde og sette seg men det fikk han ikke lov til heler !!! han hadde masse sår på kroppen sin og ble pisket når han gjorde ting som han ikke fikk lov til som var å drikke vann, sette seg eller nektet å gå, la seg ned. HAn så sliten ut og lei ut.

    Der og da ønsket jeg å fjerne skjettingene og slippe han fri. For han hadde ett spessielt blikk i øynene som så på meg som jeg fikk ondt av, tårer i øynene mine. Det var så synd. Så tok han snabbelen og ikke ville slippe hånden min. Så kom han grusome mannen og pisket han så han slapp meg.

    Circus skulle vært uten dyr ! Utrolig vondti hjerte av det !

    yasmiin 25.03.2013 kl.10:09

    Så utrolig bra skrevet!! Jeg syns såå stakkar på de dyrene som må oppleve det der.. Det er rett å slett dyremishandling..

    Linda 25.03.2013 kl.10:10

    Dette er dyreplageri...

    Frklillemone 25.03.2013 kl.10:12

    GRUSOMT!

    Det er alt jeg egentlig får ut når det gjelder dette, men kjenner meg mye igjen i følelsene dine!

    Jeg har selv ikke vært på sirkus på årevis, fordi jeg ikke klarer å se på de stakkars dyrene, jeg blir sint, forbannet og oppgitt, hvorfor skal DYR være underholdningen vår?

    Jeg kommer til å fortsette å boikotte sirkus hvor det er dyr med, så lenge jeg kan i allefall, og kommer ikke til å ta med mine egene unger på sirkus, så lenge det er misshandling av dyr der!

    Humf!

    Deler denne på facebooksiden min!

    Anne 25.03.2013 kl.10:29

    kunne ikke sagt meg mer enig! du virkelig rørte meg når du fikk uttrykt deg så sinnssykt bra! FORTSETT!!! Jeg skal rive ned alle plakater jeg ser!

    25.03.2013 kl.10:34

    Helt enig i absolutt alt du skriver! Det knuser hjertet mitt å se elefanter som Baba blir tatt til fange vekk fra familien sin og alt, bare for å underholde folk på sirkus. Hun har nesten ingen plass å leve på, som andre elefanter som skal bevege seg mange mil i det frie. Dødsbra innlegg!

    Mali 25.03.2013 kl.10:38

    Har aldri tenkt på det før jeg :(

    Men skjønner det jo nå når jeg leser dette!

    Elise 25.03.2013 kl.10:41

    Er så enig med deg! Jeg er mor til to, å det skjer ikke at jeg tar de med på sirkus!

    Rikke S. 25.03.2013 kl.10:44

    Mener absolutt ikke å kritisere dine meninger, men å dra alle under en kam på denne måten blir for dumt. Som alle andre, så velger man å leve sammen med dyr fordi man elsker å jobbe med dem. Så å kalle sirkus dyreplageri generelt er et hån i mot de som jobber med dette, har et godt dyrehold og elsker dyrene, motiverer dyrene til å gjøre triks og skaper en vinn vinn situasjon. Dyr i fangenskap er realitet, det skjer. Og noen ganger skjer ting som ikke skal skje. Selvfølgelig skal ingen dyr utsettes for mishandling, det må taes hardt tak i, men du forbyr ikke en hel underholdningsnæring å være i et land fordi noen få prosent av dem mishandler dyrene sine. Da må man ta tak i de som gjør dette. Reglene her i Norge er såpass strenge at man vet at norske sirkusartister tar godt vare på dyrene sine, det er hos de utenlandske man har sett disse tilfellene, og det er svert få av dem.

    Det er alltid vondt å se dyr lide, men ofte er dette blåst opp veldig, både av dyrevernsaktivister og media. Sier absolutt ikke at det er feil at man skal blåse en slik ting opp, fordi alle dyr nemlig skal ha det bra, men man må se det fra et perspektiv; Ta tak i enkelttilfellene og ikke alle! Det blir urettferdig.

    Det å trene dyr opp til slike aktiviteter handler om disiplin, man må være en flokkleder. Dette vet jeg fordi jeg driver med hundekjøring. Her handler det om disiplin, tilitt og sosialisering. Dyrene blir ikke mishandlet under disse omstendighetene, kanskje i enkelttilfeller, men ikke hos de som driver proffesjonelt og har erfaring.

    Har sagt mitt :) Mener absolutt ikke å være "sur" eller frekk ^^ Sier bare min egen mening. Elsker selv dyr og kunne ikke sett for meg en hverdag uten dem!

    Hjørdis 25.03.2013 kl.10:52

    Fysøren, jeg begynte å gråte av dette innlegget... Jeg har alltid vert imot dette med dyr på sirkus, men jeg har aldri visst at det de gjorde mot dem var så motbydelig!!!

    Håper dette blir stanset, for det er da vell mye mere morro å finne på enn å bruke dyr på et sirkus..?

    Huff, utrooolig bra skrevet!

    Evan 25.03.2013 kl.10:53

    Helt forferdelig, er så enig med deg!

    Sofus 25.03.2013 kl.10:57

    Jeg syns det er forferdelig hvordan folk kan holde på med dyr! Det er akkurat det samme som at mennesker skulle blitt tvunget til å trene i sirkus, for dyrene er jo like mye verdt som oss mennesker. Men det ser ut til at man må betale for å være medlem i NOAH? Jeg tror det er noe lags månedsbeløp, men hvordan har du gjort det?

    minu elu ine 25.03.2013 kl.11:26

    Jeg ble glad av og lese dette du har skreivet, for og vite at det faktsik er andre i verden som fortsatt bryr seg om dyr ikke har det bra eller ikke!

    Elefanter skal være frie, det samme med kamelene, hva skal de med dyr når de kun gjør de vondt? Verden er helt tragisk. Mattilsyne burde gjøre noe mer enn og bare stå der og se på. Noen bør gå i mot sircus med dyr!!

    Simen Ris 25.03.2013 kl.11:30

    Dette blir jo like domt som å kritisere folk for å ha hund. Både hund og elefant blir født i fangenskap og beveger seg mindre å får utfordret seg selv mindre enn de ville gjort i "fri natur".

    Så hvis du skal kritisere sirkuset, så må du kritisere hesteeiere, hundeeiere, bonder med kyr, sauer, griser osv..

    25.03.2013 kl.12:00

    Nå må vi huske at Norge har regler, og regelmessige inspeksjoner på slike steder der dyr holdes i fangenskap. Om disse sirkusene er like ille som du mener, så hadde de blitt stoppet for lengst. Det har blandt annet blitt laget en dokumentar om Sirkus Arnando for et par år siden der de fulgte sirkuset i en sesong. Tror du ikke de hadde blitt stoppet om forholdene viste seg å være så dårlige?

    Jill 25.03.2013 kl.13:17

    Misforstå meg rett. Jeg elsker dyr og er mot dyremishandling, men ikke dra alle sirkus under en kam. Det er så stereotypisk at sirkus skal drive med mishandling av dyr. Sett litt for mye på "Slipp Jimmy fri", eller?

    Det er ikke alle sirkus som driver med mishandling. Arando og Merano er faktisk to sirkus som ikke driver med dette. Joda, ok. De trener, konstant med dyrene sine, dyrene har ikke så stor plass og mesteparten av livet er de på farta, men de får det de skal ha. Om alle dyr skulle vært frie og gud vet hva hadde det endt opp med at verden hadde blitt overflødig med dyr og de hadde tatt over rollen til menneskene - som til slutt da hadde dødd ut.

    Jeg gjentar meg selv: misforstå meg rett, jeg elsker dyr og er mot dyremishandling.

    Jeg takler bare ikke folk som drar alt under en og samme kam. Jobb på et sirkus i en dag og se hvordan de behandler dyrene sine, det har jeg gjort, og jeg ble overrasket. Norske sirkus driver ikke med dyremishandling, spesielt ikke det sirkuset du henger ut i bloggen din. Gjør researchen din før du henger ut noen.

    xoxo

    Morten Besshø 25.03.2013 kl.13:32

    Elefanter er fantastiske dyr, og det er fint at du skriver om dette. Dyr har rettigheter akkurat som oss mennesker, og det er som om vårt behov for "underholdning" ikke kjenner noen grenser - hverken for de som vil underholdes eller de som tjener penger på dette.

    Jeg kom over bloggen din via nettavisen, du har en sånn blogg som jeg i utgangspunktet ikke har sansen for og derfor blir jeg ekstra glad når du skriver om dette. Jeg vet at det ikke er pent av meg å fortelle at jeg "ikke har sansen" siden alle har forskjellige intensjoner med å skrive blogg, men skjønnhetstips og outfits og lipgloss kan jo defineres som tegn på dette overfladiske forbruksfanatiske samfunnet vi har bygget opp ...

    Men du, respekt for en god og ikke minst viktig tekst!

    Hilsen Morten :)

    Karoline Larsen 25.03.2013 kl.14:12

    hvorfor gjør mennesker sånt her!? JEg får ondt i meg! HAr lyst til å bare befri alle de stakkars dyrene som holdes sperret inne! Og ikke bare i sirkus,men og sånne plasser som løken gård!! Hva er det verden er blitt til?? Er dette helvette?... nei huff! har bare lyst til å stenge meg inne.. Skjemmes over denne verden

    Charlotte 25.03.2013 kl.14:18

    Først og fremst vil jeg si TUSEN TAKK!

    Endelig noen som deler mitt syn på sirkus. Jeg selv er bare 15 år, men engasjerer meg aller mest for dyrevelferd. Det er på tide at folk får opp øynene og ser rundt seg hvordan det egentlig er. Vet ikke med deg, men mitt store forbilde er Michael Jackson, synes det er så utrolig synd at han er borte fordi vi trenger virkelig en person som han her, og jeg tenker å følge i hans fotspor og gjøre en forskjell.

    Men som han sa: if you wanna make the world a better place, take a look at yourself and then make a change. For det starter først og fremst med en selv. Jeg oppfordrer alle som leser dette å ta det første steget ved å ikke dra på sirkus, riv ned plakatene deres, fordi de reklamerer rett og slett for dyreplageri, og jeg er ikke helt sikker, men jeg tror nok at det er ulovlig.

    mayaspirit 25.03.2013 kl.15:54

    Veldig bra skrevet Jeanette!! :)

    Å jeg er sååå enig men dette gjelder ikke bare elefanter men alle sirkusdyr og andre dyr som lever i fangesnkap i dag bare for at mennesket vil tjene penger på de... :/

    Håper dyrevernaliansen får igjennom et forbud for elefantene i første omgang som de jobber med nå også resten av de ville dyrene som er født i vilmarken.

    Asora Solheim Humlestøl 25.03.2013 kl.17:27

    Har faktisk tenkt på dette ofte og liker ikke tanken på at de søte dyrene blir behandlet så forferdelig! Kan de ikke bare få leve fritt slik som dem er skapt til å gjøre? De siste årene har jeg ikke gått på sirkus slik som jeg alltid gjorde da jeg var mindre. Har ikke orket tanken på å bruke penger på å se på dyr som blir mishandlet hele tiden bare for å underholde andre mennesker. :(

    Tina 25.03.2013 kl.19:30

    Stakkars dyr burde behanles med respekt,jeg sier NeI til dyremisshanling

    Ole 25.03.2013 kl.20:53

    Og så får du inkludere alle kvinnene som på død og liv skal gå i pels. Ser gjerne at du også tar opp denne problematikken på bloggen din. Dessverre står hunkjønnet for fjeskeriet som omgir oss. Og det inkluderer dessverre også kongefamilien. Du og dine medsøstre burde også sette seg inn i pelsdyrindustrien, som plager titusenvis av ville dyr hver jævla dag for at i hovedsak kvinner skal ikle seg faenskap på kroppen!

    Aile 25.03.2013 kl.21:10

    Helt 100 % ærlig så liker jeg cirkus, men hater måten de må ''ha det''. Jeg hater måten de behandler dyr, men Cirkus Merano har jeg hørt at ikke er like ille som andre cirkus som bruker dyr, men ille foreom. Dessverre tror jeg ikke det er noe man kan gjøre mot dyremisshandling, men mot cirkus skulle det ha kommet forbud...

    Audhild 25.03.2013 kl.21:35

    Enig med deg på denne ja...

    Kaptein 26.03.2013 kl.00:04

    Dressering er dressering...

    Liker du domestikerte katter, så bør du ihvertfall anerkjenne domestikerte elefanter...

    Liker du dresserte hunder, så bør du anerkjenne dresserte elefanter...

    Liker du ikke at elefanter utsettes for slikt, så bør du heller ikke like at andre dyr utsettes for slikt... heller ikke "dyret".

    Tross alt... vi dresserer hverandre... de mest lavtlønnede slaver for de andre... døtre faller inn i sin rolle... arbeideren gjør sitt daglige brøds verd... odelsgutten tar sin plass og prinsen fratar seg selv kjærligheten for sin plass i systemet... vi skaper "kjælemennesker"...

    Så lenge mennesker slaver for mennesker, så skal jeg love deg at dyr vil måtte gjøre det samme!

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.01:55

    Kaptein: Resonnementet blir fort så tåpelig at jeg mister litt tråden på hva du egentlig prøvde å si. Selv om man oppdro barn med slag og spark tidlig i det forrige århundre, så betyr jo ikke det at dette var riktig, noe som er lovfestet i våre dager. På samme måte at selv om lovgivningen er tregere i forhold til sirkusdyr og dyrehold generellt, er det heldigvis større fokus på at dyr skal behandles bra enn hva du tar til orde for her i kommentarfeltet. Håper og tror du egentlig bare sitter og troller:)

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.01:58

    Audhild: Tusen takk, det er koselig å høre.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.02:01

    Aile: Ja, sirkus er jo egentlig kjempegøy, det er bare en tragedie at de må ha dyr i sirkus og dermed blir det ikke gøy likevel lenger. Det viktigste å kunne si til seg selv er at man alltid kan gjøre noe. Om det så er å fortelle andre om hvor ille sirkus kan være. Foreksempel jeg bruker bloggen min, snakker om det til familie og venner, river ned plakater etc etc. Alt gjør en forskjell og det kan vi alle gjøre:) Jeg er enig i at det burde komme forbud mot sirkus med dyr.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.02:08

    Ole: Pels har vært tatt opp tidligere på bloggen og jeg er motstander av det. Jeg kommer aldri med viten å vilje til å kjøpe eller bruke pelsprodukter. Som nevnt til andre, jeg kan nok desverre ikke ta opp all verdens problematikk i ett eneste blogginnlegg, det er derfor forskjellige temaer jeg engasjerer meg for blir tatt opp på bloggen hver for seg, men det skjønte du kanskje ikke.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.02:11

    Tina: Jeg er helt enig med deg.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.02:15

    Asora Solheim Humlestøl: Så bra at du har tatt et slikt standpunkt. Det er vondt å se andre levnede må pines og plages for å underholde andre.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.02:17

    mayaspirit: Takk for det:) Jeg nevnte alle de andre dyrene også i innlegget, men desverre så er det slik at man kan ikke fokusere på alt og alle samtidig uten at leserne går lei så derfor valgte jeg elefanten i denne omgang som hovedfokus. Men du har helt rett, det håper jeg å skjer.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.02:20

    Charlotte: Takk for engasjert kommentar, og du har helt rett, vi må starte med oss selv for å kunne utgjøre en forskjell. Jeg håper jeg kan være med å påvirke så mange som mulig til å boikotte sirkus med dyr og rive ned plakatene. Michael Jackson er en av mine store barndomshelter.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.02:21

    Karoline Larsen: Jeg skjønner akkurat den følelsen du beskriver der. Det er forferdelig, og det gjør fysisk vondt å se hva vi mennesker kan benytte som underholdning.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.02:24

    Morten Besshø: Tusen takk for fine ord angående mitt innlegg. Ironisk nok er jeg veldig enig i at rosablogging ofte er noe stort tull, men det å kunne påvirke om ikke alle, men iallefall noen til å ta et standpunkt mot dyreplageri og sirkus med dette innlegget så er det verdt all stigmatisering man ellers kunne måtte få som "rosablogger". Jeg synes elefanter er majestetiske og flotte dyr og jeg synes en elefant har like lite i et bur på sirkus å gjøre, som en hvilken som helst løve, tiger, hund, mink etc de måtte ta med seg for underholdningens skyld.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.02:46

    Jill: Takk kommentaren. Desverre så rører du sammen så mye svada her at jeg er litt forvirret på hva du egentlig prøver å si. Er det ok at vi putter dyr i bur og frakter de rundt for ellers kommer vi mennesker til å dø ut? Eller mener du at sirkus Arnardo og Merano ikke driver dyremishandling siden du har vært der en dag på åpent sirkus? Eller er det det at et sirkus som ikke kan gi dyrene det behovet for bevegelse som de fra naturens side er skapt for under turne, ikke er så farlig fordi de er norske, på tross av blant annet Youtube video av Baba som viser klassisk steretotype adferd?

    Her har vi en video fra sirkus Arnardo som du sier er et sirkus uten dyreplageri.

    http://www.youtube.com/watch?v=T8baI9kBtqc&oref=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DT8baI9kBtqc&has_verified=1

    Hva ser dette ut som for deg?

    For bare 4 år siden var Arnardos daværende elefant og ponnytrener familie Gärtner under etterforskning i flere land for dyremishandling.

    http://www.dyrsrettigheter.no/underholdningsindustri/sirkus/vold-mot-pony-pa-sirkus-arnardo/

    Innlegget handler jo åpenbart ikke om å skjære alle enkeltmennesker i et sirkus over en kam men selve konseptet sirkus med dyr, men det skjønte ikke du?

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.02:57

    Anonym: Hei. Hadde det bare vært så enkelt at lover og regler ble fulgt og at brudd på dem automatisk førte til nedstengelse. Desverre er det ikke slik i Norge.

    Et eksempel hentet fra eldreomsorg: 85% av norske kommuner bryter bestemmelsen for tvang innen helseomsorg. Skulle vi fulgt ditt resonnement så skulle ikke dette være mulig da vi har lover og regler i Norge?

    http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/85-prosent-av-kommunene-bryter-loven-om-tvang-4006145.html

    Mattilsynet innstillte opprinnelig elefantene til en ikke tillatt liste på sirkus, men har snudd ( etter sannsynligvis stort politisk press) den 4. 2. 2013, men med skjerpede krav til elefanthold med blant annet krav om to elefanter per sirkus for det sosiale.

    Og dette er på tross av at dokumentaren har fulgt Arnardo en sesong ,så har flere politiske partier og etaten mattilsynet opprinnelig gått inn for fjerning av elefanter og etterhvert andre sirkusdyr på sirkus.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:03

    Simen Ris: Au. Dette ble pinlig. Du klarte vel å lese at Baba er fanget? Ergo er Baba født fri. Typiske husdyr ( ligger i navnet husdyr) som er avlet frem gjennom århundrer og årtusener er ikke sammenlignbart med ville dyr som elefant, løve, tiger etc som er enten fanget selv eller har foreldre som er fanget inn til fangenskap.

    Jeg skal være enig i at vi kan ikke sette tilbake masse fangede dyr som har vært fanget siden de var små, eller dyr med foreldre som var frie tilbake i naturen og regne med at det skulle gå fint. Men det betyr jo selvfølgelig at det bør ikke fanges inn nye dyr av denne typen for bare ren underholdning. En hest som har tilstrekkelig med lufteområde, en varm stall og gå til kan ikke på noen måte sammenlignes med en elefant eller sirkusponny som står fanget i en trailer med en midltertidig provisorisk innhengning det meste av turneen fordi de fleste steder i Norge et sirkus besøker, er det kun en eneste forestilling før sirkuset drar videre.

    I tillegg kan jeg nevne at det å ha hund, hest eller andre husdyr er like mye dyreplageri som sirkusdyr om de vanskjøtes, pines, plages etc etc. Og du er lovpålagt å melde fra til politi/mattilsynet ved mistanke om vanskjøtsel av vanlige husdyr som du har kjennskap til, om du skulle få kjennskap til en slik situasjon.

    At jeg skriver om sirkusdyr i dette innlegget utelukker ikke at jeg kan og vil kritisere all form for vanskjøtsel av dyr, være seg husdyr eller ikke.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:07

    minu elu ine: Tusen takk for fine ord. Jeg er helt enig i at mattilsynet er en altfor tamløs etat som står for mye med fingeren der sola aldri skinner på grunn av at de ikke har noen form for utøvende politimyndighet som foreksempel dyrepoliti i amerika har. Det betyr at mattilsynet kan reglerett stå å se på dyremishandling for å varsle eier om at de kommer på inspeksjon i neste uke for å se om dyremishandlingen fortsatt pågår. En uke etterpå stikker de snuten innom og kan i beste tilfelle pålegge eier endringer for dyreholdet. Det skal mye til før de går inn og tar dyr eller anmelder mislighold. Mattilsynet er mye kjappere med å legge ned en restaurant for rot og skitt på kjøkkenet enn å gripe inn i dyrevelferdssaker desverre. Dette skyldes dog at mattilsynet må omstruktureres politisk.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:11

    Sofus: Ja, det er forferdelig og grusomt. Dyrene har absolutt like mye verdi som oss mennesker. Angående NOAH så er jeg ikke selv personlig medlem av deres organisasjon så jeg vet ikke helt hvordan de løser medlemskontigent. Men jeg regner med de har en medlemskontigent for at de får medlemsstøtte fra staten for antall innbetale medlemskontigenter. Så jeg anbefaler deg å snakke med mamma eller pappa om du ikke er myndig selv enda og kontakte den lokale NOAH/Dyrevernalliansen/Dyrebeskyttelsen avhengig av hvem som er tilstede der du bor og diskutere medlemsskap med dem.

    Jeg er selv lokalt aktiv i den lokale Dyrebeskyttelsen og dansestudioet wa2wo donerer hvert år gavekort for flere tusen på dyrebasaren i tillegg til medlem i WWF og tidligere fosterhjem for katter.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:11

    Evan: Ja, det er grusomt.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:13

    Hjørdis: Takk for at du er så modig at du deler at det fikk deg til å gråte. Jeg gråt selv mye når jeg fant frem bilder til innlegget og så på diverse videoer og leste artikler i forbindelse med å skrive innlegget. Håpet er at sirkus med dyr blir stanset og at vi kan kose oss med de sirkusene uten dyr.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:31

    Rikke S.: Hei. Takk for kommentaren. Jeg har ikke skrevet et eneste sted stygt om et eneste enkeltmenneske eller påstått at det er onde mennesker som driver med sirkus. Selvfølgelig tror jeg på når dyretrenere sier at de elsker dyr, at de kan gjøre det. Desverre så er det ikke bare den individuelles kjærlighet eller ikke kjærlighet som avgjør om et dyr har det bra på sirkus eller ikke. Det er konseptet sirkus som er sakens kjerne og ikke den individuelle dyrepasser. Uansett hvor glad du er i en elefant så vil du ikke kunne gi den nok bevegelsesrom på turne gjennom Norge, hvor kun de største byene har mer enn en forestilling. Dette betyr at elefanten og de andre dyrene vil befinne seg på et nytt sted nesten hver eneste dag og at sannsynligheten for at de får tid til å bevege seg tilstrekkelig er minimal til ikke eksisterende.

    Her vil jeg gjerne sitere Andreas, som ofte sier i en slik stuasjon " Det fantes snille SS vakter i Auswitch også" . Med det mener han at det handler om at systemet man er del av er destruktivt og ikke det individuelle mennesket i seg selv. Når det i tillegg er blitt avslørt utbredt kultur for dyremishandling tidligere, både ved norske og utenlandske sirkus så gjør jo dette bare vondt verre og de store taperne er dyrene, selvom vi liker, håper og tror at denne ukulturen er utryddet fra sirkus som besøker Norge.

    En blind tro på at regler forhindrer noe som helst, er farlig naiv og derfor hentet jeg dette hverdagslige sjokkeksemplet fra en norsk eldreomsorg. Skulle vi fulgt ditt resonnement så skulle ikke dette være mulig da vi har lover og regler i Norge?

    http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/85-prosent-av-kommunene-bryter-loven-om-tvang-4006145.html

    Disse linkene er eksempler på grove brudd på regler i forbindelse med dyrehold som likevel har fått pågå.

    For bare 4 år siden var Arnardos daværende elefant og ponnytrener familie Gärtner under etterforskning i flere land for dyremishandling.

    http://www.dyrsrettigheter.no/underholdningsindustri/sirkus/vold-mot-pony-pa-sirkus-arnardo/

    Her har vi en video fra sirkus Arnardo , som er et norsk sirkus som du sier at reglene er såpass strenge derfor eksisterer ikke denne videoen egentlig, selvom den likevel er her:

    http://www.youtube.com/watch?v=T8baI9kBtqc&oref=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DT8baI9kBtqc&has_verified=1

    Jeg skjønner at du ikke mener å være sur eller frekk, og jeg skjønner at du lett kan føle deg stigmatisert som hundekjører og er vant til dyr som tåler en røffere behandling enn en rosablogger sin chiuahua, men det jeg angriper i innlegget mitt er bruken av dyr som underholdning hvor det er åpenbare lidelser for dyret og at sirkus som et sted med dyreplageri bør heller vike plassen for den nye trenden med dyreløse sirkus :)

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:32

    Elise: Det er så flott å ta et slikt standpunkt, spesielt når man et så viktig forbilde som mor til to.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:32

    Mali: Jeg blir glad når jeg føler at jeg har påvirket deg i positiv retning:) Håper du kan være med å påvirke andre også i fremtiden.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:33

    Anonym: Takk for det, det knuser meg gang på gang og tilogmed se mitt eget innlegg.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:34

    Anne: Jeg må si at jeg blir oppriktig glad når jeg får slike tilbakemeldinger. Takk for at du engasjerer deg!:)

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:35

    Frklillemone: Helt enig, det er grusomt! Det er bra du har et slikt standpunkt til sirkus med dyr. Så vil jeg si tusen takk for at du tar deg tiden til å dele innlegget, jeg er glad hvis jeg kan være med å påvirke positivt.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:35

    Linda: Helt sant.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:35

    yasmiin: Det er helt sant, jeg er enig.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:38

    Rebecca: Det er helt forferdelig at vi mennesker er i stand til å gjøre dyr til slaver for underholdning. Selvom jeg trodde jeg var "herdet" av å skrive dette innlegget med fokus rundt Baba og elefanter så strømmet tårene når jeg leste om ditt møte med elefanten i Syden. Slikt er en tragedie og håper en dag vi kan se på dyr som mye mer enn bare underholdning når de har lært smertefulle triks etc etc.

    wa2wo.blogg.no 26.03.2013 kl.03:41

    Espen: Hei. Det er 195 000 meter. Tenkte jeg måtte regne det ut for deg, siden du åpenbart ikke klarte å tenke deg til at captain obvious utregningen min var for 9-10-11 åringene som også leser bloggen min skal kunne få et bilde på hva 195km egentlig betyr om de er ustø i omregningen av km til mil.

    Guess what? Leserne mine strekker seg fra ca 8 til 60+ år ;)

    Therese - Under bjørka 26.03.2013 kl.06:56

    Jeg har vært på et dyresirkus en gang, og husker at mamma var i mot det, men var en onkel som tok meg med når jeg var liten. Jeg selv har heller ikke tatt med meg noen av ungene på sirkus med dyr. Det er rett og slett ikke riktig ovenfor dyra;de fortjener bedre.

    Kaptein 26.03.2013 kl.08:29

    Damen...

    Du leser bibelen som fanden leser Ponni!

    Så lenge mennesker misbruker hverandre, så skal jeg garantere at intet menneske i maktposisjon vil styrke dyrevelferd!

    Du kan gråte og grine... likevel vil ingen gjøre noe for dyrene...

    Frem til vi er likestilte, oss i mellom, så kan vi lite gjøre...

    Du kan nekte å gå på sirkus, jeg kan nekte å spise kyllingvinger... jeg gjør nok mer godt for verden enn deg...

    Kaptein 26.03.2013 kl.08:52

    PS! Jeg elsker "sirkus" og "tivoli"!!!

    Jeg liker heller ikke dyremishandling...

    MEN...

    Jeg ser an personen... er min bøddel skapt av samfunnet, eller er min bøddel en selvopphøyet pikk?

    Du er... tja... plastelina.... skal vi legge debatten der? For all del... du må gjerne "geare into overdrive"... likevel... du er kitt og glansbilder... la oss legge sakligheten der...

    Skal jeg verdsette deg, så må du bidra...

    NÅ er ett like godt tidspunkt som noen annen... annet... hemer... homer! Vi er DER!

    Guro 26.03.2013 kl.19:09

    Water for elephants er en utrolig bra film som kaster litt lys over sirkusbranasjen, sånn hvis du ikke har sett de. Jeg synes den er helt fantastisk bra. Kommer nok aldri igjen til å dra på sirkus hvor det brukes dyr.

    Nathalie Gjesdal 26.03.2013 kl.21:01

    Har ikke mattilsynet evt. politiet gjort noe med dette? Vi burde saksøke de som order dette :( Ja, var på Cirkus da jeg var lita, men heldigvis ikke nå lengre, og kommer ikke til å dra på det heller før de slutter å ha dyr med...

    Karoline Haugland 27.03.2013 kl.01:00

    det er helt forjævlig. Blir så lei meg. Har ikke ord for hvor mye jeg hater den industrien, samt andre visse industrier. Takk for at du tar dette temaet opp på bloggen din, det har faktisk utrolig mye å si, ser hvor mange som allerede har åpnet øynene sine etter hva de har lest. Stå på!

    Kaptein 27.03.2013 kl.09:20

    Unnskyld!

    For at jeg benyttet personangrep i min siste (fylle)kommentar... Det er ingen unnskyldning å være full, men det er en god årsak til å prate piss!

    27.03.2013 kl.15:03

    jeg synes det er gøy å gå på sirkus men når jeg ser dyr som bli lenket og pisket, ja da setter jeg

    grensen. Jeg støtter alle dyr, store og små, snille og farlige. uansett!

    wa2wo.blogg.no 27.03.2013 kl.18:54

    Anonym: Ja, så bra du setter en tydelig grense ved mishandling og plageri:)

    wa2wo.blogg.no 27.03.2013 kl.18:56

    Kaptein: Takk for komplimentet for at du tar deg til å faktisk henge på bloggen min, tilogmed i fylla;)

    wa2wo.blogg.no 27.03.2013 kl.18:58

    Karoline Haugland: Det er det virkelig:( Det skal jeg, kommer nok flere slike innlegg skal du se, og ja, om bare en eller to personer får øynene opp for det etter å ha lest innlegget, er det så verdt det.

    wa2wo.blogg.no 27.03.2013 kl.19:06

    Nathalie Gjesdal: Problemet er at mattilsynet ikke har politimyndighet og at rollen til mattilsynet er bunnet til mest observering og rapportering. I forbindelse med den ene ponny og elefant trener familien Arnardo benyttet tidligere for kun 4 år siden har politiet vært innblandet i flere land pga dyremishandling. Dyr på sirkus er egentlig et politisk spørsmål hvor Arbeiderpartiet lar Senterpartiet avgjøre selvom Senterpartiet er veldig "imot" innstramminger i dyrevernsspørsmål etc.

    wa2wo.blogg.no 27.03.2013 kl.19:10

    Guro: Den ble jeg faktisk anbefalt ja, og har lånt den så den skal jeg få sett. Takk for tipset

    wa2wo.blogg.no 27.03.2013 kl.19:17

    Kaptein: Dritings tirsdag morgen? Og snakker om å bidra? Få deg heller profesjonell hjelp:)

    wa2wo.blogg.no 27.03.2013 kl.19:20

    Kaptein: For å være helt ærlig, er det vanskelig å skjønne hva du holder på med her. Du har ingen som helst mulighet til å vite hva godt jeg gjør for verden, så kanskje du skal legge ned flaska og heller bidra selv:)

    wa2wo.blogg.no 27.03.2013 kl.19:20

    Therese Nybu: Det synes jeg virkelig er flott å lese. Og jeg er helt enig med deg.

    jeanett 27.03.2013 kl.23:49

    Bra skrevet! Erhelt enig, stakkars dyr! Var nettopp sirkus her på åkra også , men gikk ikke!

    ( vet sen kommentar, men har ikke vert innpå dataen siden jeg har vert syk .. )<3

    pique 28.03.2013 kl.20:50

    Hei! Kan jeg anbefale å sjekke ut organisasjonen NOAH? De er veldig opptatt av dyrevelferd! :)

    Romii Style 28.03.2013 kl.20:58

    Jeg river allerede i plakatene, Men engang var det en sikkelig tykk papp plakat med plastikk rundt. Og jeg prøvde å rive i det i evigheter. Ettervært ga jeg opp å dro ned til rimi og kjøpte saks. Haha, De som så meg via bilene måtte sikkert tro jeg var helt hemma eller noe. MEN HATER SIRKUS som behandler dyrene dårlig.

    stine 28.03.2013 kl.20:59

    har vært på sirkus en gang i mitt liv. jeg skal IKKE tilbake der før de slutter å ha dyr der. har faktisk en veldig dårlig følelse inni meg nå fordi det var akkurat dette sirkuset du beskrev (Cirkus Merano.) som jeg har vært på... håper virkelig dette sirkuset går konkurs eller lignende.

    Ingri 28.03.2013 kl.21:03

    Wow! viste ikkje at dyra hadde det så fælt som det der, Stakkars! Dei som driver med sånn misshandling må være heilt tilbakeståandes og idiot i hodet, (sorry men det er sant) tenk på korleis dyra har det. Ka hadde dei gjort om dei hadde blitt misshandla på same måte som dyra. Eg har sjølv sitt på sirkus ein gong i heila mitt liv (med dyr) og kommer aldri til å gjøre det igjen!

    Pernille 28.03.2013 kl.21:06

    WÆÆÆ!!!!!! Sitter her å gråter bare av å se på bildene! Det er så utrolig grusomt, jeg som ELSKER dyr av HELE mitt hjerte kan aldri godta dette!!!!!!!!!!!

    Ingrid 28.03.2013 kl.22:11

    Helt enig! Det går ikke ann å behandle dyr på den måten!

    Jeg synes det er dumt at dyrene må leve i et sånt miljø, bare for å underholde egoistiske mennesker. MEneskene tar over verden, jeg mener vi MÅ tenke på dyrene...

    Bare prøv å tenk hvordan vi hadde hatt det vist vi hadde blitt behandlet sånn...

    Kjempe fint innlegg...

    Tatjana 29.03.2013 kl.11:24

    Er så utrolig enig! Når jeg sitter på cirkus å ser dyrene blir tvunget til å opptre blir æ så lei meg, å tenker stakkars dyr! Dyr skal være frie, blandt andre dyr ikke oppholder i en trailer hele dagen å natten, eller på cirkus. Menneskene syns jeg er kjempe gøy å se, men dyrene. Er bare for jævli... NEI til cirkus, NEI til dyremishandling..

    MartheJuliaogBk.blogg.no 29.03.2013 kl.14:20

    For det første veldig bra skrevet, jeg mener akkurat det samme som deg!

    Har bare vært på Sircus en gang droppa dt pga.de stakkars dyrene!

    De skal ikke måtte underholde folk, bare for at de som jobber der skal tjene penger.

    Stakkars Baba så han den gangen jeg var på Sircus, de pisket han der og da;.(

    Jeg har lyst til å slippe dyrene fri, ta de dit hvor de hører hjemme.

    Ingen dyr hører hjemme bak i en trailer som fraktes hit og dit i hele landet!

    Jeg er helt enig med deg!

    Veldig modig sagt av deg.

    -Marthe,Julia & Bk<3

    wa2wo.blogg.no 30.03.2013 kl.13:54

    MartheJuliaogBk.blogg.no: Takker så mye for det! Så du at de pisket han? Ånei, helt forferdelig! :(

    wa2wo.blogg.no 30.03.2013 kl.13:57

    Tatjana: Ja, det er forferdelig. Jeg drar ikke på sirkus under noen omstendigheter.

    wa2wo.blogg.no 30.03.2013 kl.14:06

    Ingrid: Helt sant, jeg er helt enig med deg. Takk for det

    wa2wo.blogg.no 30.03.2013 kl.14:07

    Pernille: Det er jeg glad for, begynte også å gråte.

    wa2wo.blogg.no 30.03.2013 kl.14:08

    Ingri: Ja, det er forferdelig rett og slett. Er glad du har tatt det standpunktet og håper bare flere og flere gjør det fremover.

    wa2wo.blogg.no 30.03.2013 kl.14:08

    stine: Jeg er glad du har tatt et slikt standpunkt, det er så viktig og vi trenger flere og flere som gjør det samme!

    wa2wo.blogg.no 30.03.2013 kl.14:09

    Romii Style: Hahahah du er fantastisk!:D Det var en slik type plakat jeg også sto og halte og dro i i evigheter, folkene i bilene kikket mildt sagt rart på meg.

    wa2wo.blogg.no 30.03.2013 kl.14:11

    pique: Hei. Som du ser i innlegget har jeg linket en av linkene til Noah sine nettsider, og har også funnet en del info derfra:) Men takk for tips.

    wa2wo.blogg.no 30.03.2013 kl.14:29

    jeanett: Glad du ikke gikk <3

    siljejackson 30.03.2013 kl.19:15

    Før tenkte jeg ikke på at det vardyreplageri, men nå er jeg helt enig i det du skriver. Det er dyreplageri. Vet nesten ikke hva jeg skal si. er så vodt og se :(

    sofiiesverden 30.03.2013 kl.20:59

    Åh, det er så godt å se at folk skriver om ting som er skjult i dagens samfunn og som faktisk er utrolig viktig å få opplyst om. Og jeg kan med en gang si at dette er et av de bedre innleggene/tekstene jeg noen gang har lest. Ble nesten litt rørt når jeg så at det faktisk var noen som var villig til å bruke litt av tiden sin til å hjelpe disse stakkars, hjelpeløse dyra.

    Dyras fem friheter:

    Frihet fra sult, tørst og feilernæring.

    Frihet fra unormal kulde og varme.

    Frihet fra frykt og stress.

    Frihet fra skade og sjukdom.

    Frihet til å utøve normal atferd.

    Ja, dette var da dyras fem friheter, og jeg vil si at sirkusene bryter vel de fleste av de.

    Nok en gang; utrolig bra at du bruker bloggen din til å ta opp slike viktige saker!

    Keep up the good work!!

    wa2wo.blogg.no 31.03.2013 kl.14:56

    sofiiesverden: Det gjør de, jeg er helt enig med deg. Det skal jeg absolutt gjøre!

    wa2wo.blogg.no 31.03.2013 kl.15:00

    siljejackson: Det er forferdelig:(

    Faggot 08.04.2013 kl.12:50

    Lol nå fikk jeg lyst til å dra på sirkus oftere! Jeg synes at det å se elefanter i lidelse er toppen!

    wa2wo.blogg.no 08.04.2013 kl.13:31

    Faggot: Lol, sarkasme på internett er jo bare så pro elefantpining da:P

    08.04.2013 kl.17:45

    Første gang jeg var på sirkus var når jeg var 4 år allerede da syntes jeg synd på dyrene og nektet å dra på sirkus igjen. Nå hver gang jeg ser en sirkus plakat så river jeg den ned og leter etter resten for å bli kvitt alle. Jeg er med i mange dyrevernsgrupper blant annet en som vil slippe fri bjørnene i fangenskap i USA, her blir bjørner fra canada som er vant til kulde sperret inne i små bur på størrelse med et lite motel rom, to "lag" med gitter rundt dem med halvmeters avstand mellom hverandre. Her putter de to, tre bjørner et lite halvdødt tre og en kasse møkkete vann, de blir foret gjennom rør og ligger rett ut på bakken og peser etter luft for de er ikke vant til den intensevarmen. Bakken i burene er foresten asfalt.

    wa2wo.blogg.no 09.04.2013 kl.17:17

    Anonym: Det er helt forferdelig, jeg har ikke ord.

    Kristine 17.04.2013 kl.14:10

    Uff, ille ja - fint det blir synliggjort mer og mer!

    wa2wo.blogg.no 19.04.2013 kl.22:55

    Kristine: Ja, absolutt!
    Skriv en ny kommentar
    hits